Використання інтерактивних технологій



Використання інтерактивних технологій під час формування ключових компетентностей учнів у процесі вивчення біології
Апанчук Наталія Володимирівна, працюю 15 років  вчителем біології НВК "Оженинська ЗОШ І-ІІІ ступенів (ліцей) - ДНЗ (ясла-садок)" ім. Т.Г. Шевченка.
Головне завдання освітньої політики будь-якої держави – забезпечення сучасної якості освіти на основі збереження ї фундаментальності й відповідності актуальним і перспективним потребам особистості, суспільства держави. Якість освіти – це її результативність. Результати проявляються в знаннях, уміннях, навичках тих, хто навчається, на їх основі формуються ключові компетенції випускників.
Однією з основних цілей сучасної школи є підготовка компетентної людини. Наявність соціального замовлення на підготовку майбутніх фахівців, що володіють необхідним рівнем професійної компетентності в умовах сучасного інформатизованого суспільства, робить необхідним використання сучасних інноваційно-освітніх середовищ під час підготовки компетентної, здатної креативно й інноваційно мислити людини.
Усе вищесказане багато в чому залежить від вчителя, який на сьогодні має відрізнятися новим, аналітичним, проектно-конструктивним характером мислення, спрямованим на вдосконалення практики навчання учнів. Для виходу освіти на новий, якісний, рівень потрібно вже сьогодні різко збільшити ефективність праці викладачів, а з нею і якість навчання.
На уроках біології враховую можливості учня у навчанні, заохочую до нестандартного мислення, обов'язково хвалю, помітивши хоча б найменший успіх. Я вважаю, важливу роль при вивченні біології відіграє особистість вчителя, добре обладнання в кабінеті, зв'язок дітей з природою та теорії з практикою.
Біологічний кабінет - це творча лабораторія, в якій учень здобуває свої знання з біології. У кабінеті є технічні засоби навчання: комп’ютер, інтерактивна дошка, гербарії, плакати, муляжі, мікроскопи, картки, колекції комах, вологі препарати і т.д. Для проведення уроків з біології в кабінеті створено тематично-поурочну картотеку. В тематичних папках містяться матеріали з додаткової літератури, дидактичний матеріал. Ці папки постійно поповнюються. У кабінеті біології є методична література, роздатковий матеріал. Все обладнання підпорядковане меті навчання. Але цього не достатньо. Потрібна ще й хороша підготовка до уроку. Тому, готуючись до уроків, уважно вивчаю тему, визначаю мету, можливість пов'язати матеріал з життям. Продумую, які методи і прийоми роботи можна використати на уроці, щоб досягти найкращого результату. Намагаюсь, щоб кожен урок був своєрідним творчим процесом набуття учнями знань і відкриття нових таємниць в біології.
Біологія як предмет природничого циклу покликана формувати в учнів
-                    цілісне уявлення про сучасну природничонаукову картину світу;
-                    екологічний спосіб мислення; 
-                    роль і місце людини в довкіллі, її моральну відповідальність за збереження природи;
-                    здоровий спосіб життя.
Все це ті компетенції особистості, яких потребує сучасне суспільство.
У зв’язку із реформуванням системи освіти, переосмисленням змісту і завдань навчання перед вчителем постає безліч питань, але головні з  них такі:
Як навчити школяра любити  навчатися? 
Як стимулювати  його до активного пізнання? 
Як створити умови для розвитку і реалізації особистості?
Як засобами предмету  формувати ключові життєві   компетенції?
Такі ж питання свого часу постали і переді мною у моїй педагогічній діяльності.
Постала дилема: як побудувати свій урок, щоб він одночасно забезпечував: 
•         відповідність вимогам  сучасних освітніх технологій;
•         забезпечення відповідно до вимог програми наукового рівня подачі навчального матеріалу
і  в той же час
•         був цікавим, захоплюючим;
•        був ефективним і  результативним;
•         був зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів
Необхідність підтримувати стабільну мотивацію навчання школярів змушує вдумливих педагогів шукати більш сучасні засоби й методи навчання. Одним із таких засобів є застосування в навчально-виховному процесі інформаційно-комунікаційних технологій. Саме тому, продовжуючи попередню роботу над удосконаленням уроку біології, я обрала науково-методичну проблему «Використання інтерактивних технологій під час формування ключових компетентностей учнів у процесі вивчення біології».
Реалізація проблеми через:
·                   опрацювання методичної літератури з питань особистісно- орієнтованого навчання, впровадження інноваційних освітніх технологій, зокрема, застосування методики розвитку критичного мислення, інтерактивних методів навчання, методу проектного навчання; 
·                   опрацювання публікацій з даних питань у періодичній педагогічній пресі ( в журналах „Біологія і хімія в школі”,   „Біологія”  видавничої групи „Основа”,   „Завуч”  видавництва „Шкільний світ” та інших джерелах);
·                   вивчення елементів педагогічного досвіду вчителів-новаторів, зокрема:
v Десятиченко Нінель Миколаївни, вчителя-методиста технічного ліцею м. Харкова, яка впроваджує методику розвитку критичного мислення,
v Коптєлової  Т. П.,   Соросівського   вчителя,   вчителя   біології ЗОШ № 30 м. Донецька, яка працює над проблемою особистісного-орієнтованого навчання,
v Пометун О. І., яка впроваджує і пропагує інтерактивні методи навчання;
·                   участь у освітній програмі корпорації Intel в Україні Intel. Інновації в освіті ”, в рамках якої  пройдено навчання за курсом Intel. Навчання для майбутнього ” з використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні предметів згідно з державним стандартом загальної середньої освіти;
·                   участь у  Всеукраїнському конкурсі педагогічної майстерності у 2010 році ;
·                   розробка уроків біології з різних тем  з використанням елементів інноваційних освітніх технологій;
·                   впровадження в досвід роботи методу проектного навчання;
·                   розробка  мультимедійних презентацій до уроків з курсу загальної біології, які використовувались при проведенні інтегрованих уроків, уроків-презентацій;
·                   створення  бібліотеки електронних засобів навчання з біології.
Розвиток і вдосконалення біології та всіх її численних галузей на сучасному етапі, підвищення ступеня складності біологічних знань  ставлять для зацікавленого у своїй роботі вчителя численні проблеми. Під час переходу до інтерактивних форм навчання в біології змінюється насамперед ставлення дітей до предмета, приводиться в дію основний закон засвоєння знань: сприйняття - осмислення - запам’ятовування  - практичне застосування. Ефективність засвоєння знань залежить від активності учасників процесу навчання. Цей принцип найкраще спрацьовує при введенні інтерактивних форм навчання на уроках біології. Адже коли учень не просто прослуховує матеріал, а й сам активно працює – намагається знайти логічне пояснення того чи іншого явища і пояснити своєму товаришу свою точку зору  - ось це і є найголовніша мета інтерактивного навчання. Набагато важливіше навчити учнів мислити, аналізувати, робити висновки, ніж просто розповісти їм новий матеріал. 
        Виходячи з вищезазначеного я прийшла до висновку,  що необхідно якомога частіше використовувати різні інтерактивні вправи як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні чи повторенні. Окремі теми курсу біології дають можливість провести урок   у формі тренінгу, або циклу інтерактивних вправ. Іноді на окремих етапах уроку використовуються різні інтерактивні вправи. Найбільш цікавими та використовуваними є наступні: 
     мозковий штурм                                                      дискусія      
       криголам                                                               метод прес
       капелюх скарг і пропозицій                                 ігрові методи
       капелюшна дискусія «за» і «проти»                   акваріум                        
       евристична бесіда                                               аукціон ідей   
       активізуюча вікторина                                        точка опори
       метод спроб і помилок                                       експрес-тест
       робота в парах, в групах                                    знайди помилку
       хрестики-нулики                                                  склади правила

       Вправа «Мозковий штурм»
використовується при вивченні нового матеріалу, або для його закріплення. Перед учнями ставиться проблемне запитання і пропонується знайти відповідь, узагальнити вивчене. Наприклад, під час вивчення теми «Скелет людини» учням пропонується під час мозкового штурму :
1 групі – Скласти таблицю скелет нижньої кінцівки і пояснити її.
2 групі – Скласти таблицю скелет верхньої кінцівки і пояснити її.
 Виконане завдання обговорюється, систематизується, удосконалюється. Під час виконання завдання учні розподіляються на групи по 5-6 чоловік і працюють з енциклопедіями, довідниками, науково-популярною та додатковою літературою. Працюючи в групі вони знайомлять з інформацією товаришів і готують виступ відповідно до отриманого завдання. Взагалі, вправа «Мозковий штурм» використовується на уроках біології досить часто, практично на кожному уроці.
    Вправа «Капелюшна дискусія «за» і «проти». Це досить проста і цікава для учнів вправа, під час виконання якої практично кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми. Наприклад, під час вивчення теми «Біотехнології. Генна інженерія» учні лаконічно і чітко висловлюють думки щодо проблем клонування живих  організмів. Цікаві думки під час дискусії висловлюють учні при вивченні теми «Докази еволюції».  А чи потрібні нам знання про СНІД? (тема «Кров»); чи відбувається еволюція людини на сучасному історичному етапі? (тема «Еволюція людини»); чи можна стверджувати, що людина народжується талановитою? (тема «Обдарованість і здібності»). Можна поставити безліч цікавих для учнів питань, дати їм 2 капелюха, на яких закріплені слова «за» і «проти» і дозволити кожному бажаючому висловитися.
    Вправа «Активізуюча вікторина» може бути використана практично на кожному уроці як при повторенні матеріалу, так и при його закріпленні. Наприклад, при повторенні матеріалу «Зорова сенсорна система»:
Виберіть правильні твердження:
1.         Сенсорні системи – це аналізатори
2.          Первинний аналіз інформації здійснюється в рецепторах
3.         Нервові імпульси утворюються в нервах
4.          Зовнішня оболонка ока  -  райдужна
5.           Найбільша заломлююча  сила – у кришталика
6.          Найбільша заломлююча  сила – у рогівки
7.         Кришталик здатний до акомодації
8.          До акомодації здатні всі частини ока
9.           Рецептори розташовані на сітківці
10.     Фусцин поглинає світло  
11.     В жовтій плямі багато паличок
12.     Вицвітання родопсину визиває нервовий імпульс
13.    Розпад родопсину – процес зворотній
14.    В сітківці є 3 види колбочок
15.     Зорова зона кори знаходиться в потиличній частині кори.
Завдання для вікторини можуть бути досить різноманітними. Можна продумати запитання, відповіді на які повинні бути поширеними, логічними та обґрунтованими. Можна  дати можливість учням продовжити речення, почате вчителем. Наприклад, тема «» :
1.      М’язи голови розподіляються на ……
2.      М’язи шиї здійснюють ……..
3.      У рухах верхніх кінцівок беруть участь…….
4.      Згинають хребет вперед ……..
5.       Функції м’язів спини……..
6.        Мімічні м’язи – це ……
   Вправа «Евристична бесіда» використовується при вивченні нового матеріалу, особливо, коли він вже знайомий учням  чи з попередніх тем, або вони мають життєвий досвід, наприклад, як при вивченні теми «Гігієна харчування». Так при вивченні теми «Рухова активність і здоров’я» евристичну бесіду про гіподинамію можна розпочати так: - Ж.Тисо сказав: «Рух є джерелом здоров’я, бездіяльність – могила здоров’я». Аристотель стверджував: «Ніщо так сильно не руйнує людину, як довготривала фізична бездіяльність» Чому? Тема «Імунні реакції організму». Евристична бесіда допомагає учням систематизувати знання про алергію. - Які прояви алергії?  Які речовини її викликають? Як можна уникнути алергічних реакцій, або зменшити їх прояви? Головне, щоб під час цієї бесіди учні зробили для себе невеличке відкриття, здобули нові знання, які знадобляться їм у житті.  
Прийом «Чиста дошка»
На маркерній дошці записано план вивчення теми:
1.                Суцвіття. Значення суцвіття для рослин.
2.                Прості суцвіття.
3.                Складні суцвіття.
Кожне питання розкривають в окремій частині презентації, й учнів роблять висновок. Тільки після цього питання витирають з дошки. Таким чином, опрацювавши всі три питання, залишиться чиста дошка.
     Метод спроб і помилок дозволяє учням дійти правильного висновку, коли вчитель лише направляє їх думки та припущення у  вірному напрямку. Приймаються різні припущення та докази, але відбираються лише близькі до вірної відповіді і обговорення продовжується далі, поки хтось з учнів не висловить правильну думку, або не надасть  вичерпних доказів з проблеми, яка розглядалася. Це дає змогу учневі відчути себе розумним і піднімає його авторитет у класному колективі, дає можливість спробувати смак хоч і маленької, але все ж таки перемоги, можливо і над самим собою. 
      Вправа «Експрес – тест» використовується, в основному, на закріплення знань, їх узагальнення та систематизацію. Для цієї вправи підбираються тестові запитання, на які даються дві  відповіді , одна з яких є вірною.
 Наприклад, закріплення теми «Лейкоцити. Імунітет» :
1. Безбарвні клітини, білі кров’яні тільця…
А). тромбоцити,
Б). еритроцити,
В). лейкоцити
2. Збільшення лейкоцитів понад фізіологічну норму називають…
А). лейкопенією,
Б). лейкоцитозом,
В). фагоцитозом
3. Систему фізіологічних процесів, що зберігають генетичну сталість клітин, захищають організм від інфекційних хвороб, називають…      
А). фагоцитозом ,
Б). алергією,
В). імунітетом
         Вправа «Точка опори».  Вона може мати досить різноманітні завдання для актуалізації опорних знань учнів з певної теми  чи проблеми, яка розглядається. Це можуть бути і запитання,  і тестові завдання, і загадки, і кросворди. Під час її проведення необхідно пам’ятати головне: всі запитання повинні бути продумані так, щоб допомогти учням засвоїти новий матеріал і пов’язати його з життям чи з попередніми темами.
Сьогодні метод проектів вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, які проектують у навчанні. Впровадження методу проектів - це важка, але цікава робота.
 Метод проектів - педагогічна технологія, зорієнтована не на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і набуття нових (часто шляхом самоосвіти). Активне включення учнів у зміст тих або інших проектів дає можливість засвоїти нові способи людської діяльності в соціокультурному середовищі. Дослідницький проект за змістом може бути: монопредметним (виконується на матеріалі одного предмета; міжпредметним (інтегрується суміжна тематика декількох предметів, наприклад природознавство, іноземна мова, українська мова); підсумковим, коли за результатами його виконання оцінюється засвоєння учнями певного навчального матеріалу; поточним, коли на самоосвіту і практичну діяльність виноситься із навчального курсу лише частина змісту навчання.
Найскладнішим для впровадження у навчальний процес дослідницьких проектів є організація цієї діяльності, а особливо підготовчий етап. При плануванні на навчальний рік виділяю провідну тему чи декілька тем, які будуть винесені на проектування. Далі формулюю відповідну кількість як індивідуальних, так і групових тем, робота над якими потребує засвоєння учнями необхідних знань і формування необхідного досвіду. Але маю на увазі, що проект учня може перетворитися в реферат, а реферат просто "витягується" із Інтернету. Чіткість організації проектування визначаю конкретністю постановки мети, визначенням запланованих результатів, виясненням вихідних даних. Дуже ефективним є використання невеликих методичних рекомендацій чи інструкцій, де вказую необхідну і допоміжну література для самоосвіти, вимоги до якості проекту, форми і методи кількісної оцінки результатів, алгоритми проектування. Організовую роботу таким чином, щоб учні навчалися: визначати основні і поточні (проміжні) мету і завдання; шукати шляхи їх вирішення, обираючи оптимальні; здійснювати і аргументувати вибір; передбачати наслідки вибору; діяти самостійно (без підказки); порівнювати отриманий результат з тим, що потребується; об'єктивно оцінювати процес (саму діяльність) і результат проектування.
Інтерактивна дошка – це не просто сенсорний екран, приєднаний до комп’ютера. Це й активне навчання – спосіб організації навчального процесу, коли учні одержують знання не лише від викладача, а використовувані методи, форми й засоби стимулюють навчальний процес, ураховують індивідуальні особливості учнів і забезпечують необхідний рівень мотивації.
Сьогоднішній рівень технічного оснащення школи потребує від сучасного вчителя оволодіння роботою на комп’ютері на користувальницькому рівні, що дозволяє працювати з мультимедійними системами як засобом навчання.
Виходячи із цього актуальність роботи полягає в такому:
Інтерактивна дошка - цінний інструмент для навчання всього класу;
- це візуальний ресурс, який допомагає викладати новий матеріал дуже жваво й захоплююче;
- Легше і точніше формуються ключові компетенції випускників;
Використання сучасних інноваційно-освітніх середовищ необхідно під час підготовки компетентної, здатної креативно і інноваційно мислити людини.
Кажуть, що всі діти талановиті. І це щира правда. Все залежить від вчасно виявленого таланту і від його розвитку. Для того, щоб розвивати талант, потрібно створити умови, щоб іскра в душі дитини могла розгорітися. Це залежить, насамперед, від вчителів та батьків.
Протягом своєї педагогічної діяльності  я користуюсь саме цим кредо. Адже ніколи не потрібно забувати заради чого ми, освітяни, навчаємо. Лише виховавши  освічену, гуманну, моральну, мобільну людину, готову до співпраці та міжкультурної взаємодії, ми можемо бути впевнені в завтрашньому дні та процвітанні нашої країни

Немає коментарів:

Дописати коментар